På plats, äntligen

Trots kliande prickar och värkande rygg har det faktiskt hänt något som gjort mig glad, ja näst intill lycklig.

Sedan jag flyttade från Gävle tillbaka till Sundsvall har jag varit sofflös. Min älskade soffa gick olyckligtvis inte in i hissen. Den var helt enkelt för lång. Det kändes lessamt, för soffan hade inte så många år på nacken och jag trivdes med den. Sedan den dag jag insåg att jag inte skulle få upp soffan i lägenheten har jag varit på soffjakt. En jakt med mycket dåligt resultat. Jag har letat och tänkt, och tänkt och letat men har inte hittat någon soffa som känts helt rätt. Visst har jag sett soffor som skulle ha fungerat men de har varit mer eller mindre kopior av den jag inte fick upp i lägenheten. Och köper jag en ny soffa så vill jag faktiskt att folk ska upptäcka att soffan är ny. Till sist hade jag ändå bestämt mig för en Ikea-soffa, en röd. Men...

Så fick jag ett erbjudande jag inte kunde motstå. Anders (gift med min moster) och Sören skulle försöka bära upp soffan till sjätte våningen. Och tänka sig, det gick fick faktiskt. Ganska snart stod soffan i min hall. Hindret var alltså överkomligt, trodde jag... eller trodde vi. Det visade sig dock helt omöjligt att få in soffan i vardagsrummet. Men Anders och Sören är driftiga och händiga så garderoben i hallen som stoppade soffan att nå sin destination, revs helt enkelt. Och tänka sig, då kunde soffan nå sin plats (även om det forfarande var på håret). Soffan var på plats och garderoben sattes på plats igen. Kan man bli mer tacksam än vad jag är mot Anders och Sören? Nej, det kan jag verkligen inte tro. Äntligen har jag MIN soffa på plats och jag slipper att lägga ut pengar på en ny, ja jag slipper helt enkelt fatta beslutet (som kändes nästan omöjligt) om vilken soffa jag skulle köpa.

Jag har nu investerat i en ny matta. Egentligen hade jag velat ha en mörk lila men har inte kunnat hitta rätt färgnyans till ett skapligt pris. Men jag är riktigt nöjd med alternativet i alla fall. En grå (något ljusare än soffans grå färg) rya matta med svarta inslag. Den känns perfekt, helt klart. Det är nog bättre att hålla soffa och matta neutrala och i stället variera efter humör med färgglada kuddar och filtar. Nu ska här sys kuddöverdrag i regnbågens alla färgen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0