Min lilla Snyggis är sjuk, snyft, snyft

För den oinsatta måste jag börja med att förklara vem Snyggis. Jo, det ska berätta för er. Det är min underbara lilla Volvo, en supersnygg kille som i dagarna blir tre och ett halvt år (är era bilar tjejer eller killar, eller bara en den?)

Som ni kanske förstår har jag drabbats av bilproblem. När jag och Snyggis skulle ge oss ut på vägarna i dag vill han helt enkelt inte vara med. Lite förberedd på problemen måste jag erkänna att jag var för kvällen innan när jag skulle parkera om bilen (datumregeln) så trilskades han också med mig.

I dag när jag skulle starta fungerade först inte tändningen men efter några försök så lät Snyggis som han skulle och jag var glad och nöjd. Tills jag la i ettan och gasade för att köra därifrån. Då bara dog bilen. Jag försökte om och om igen.


Men jag slapp i alla fall bärgning. Efter att ha vrålgasat så att varvsräknaren slog i botten ett flertal gånger var det som om "rören" var rensade och bilen gick som normalt när jag la i växel och gasade. Tack och lov kunde jag för egen maskin ta mig till verkstan. Åtminstone en liten tröst i eländet.



En annan liten tröst i eländet är också att det faktiskt hände här i stan, med verkstaden bara knappa fem minuter härifrån. Tänk om det hade hänt i söndags när mamma, jag och hundarna befann oss på en enslig väg långt ut i de medelpadska skogarna. Att bli stående där alldeles ensam i vägkanten hade inte varit roligt, särskilt inte som jag är rädd för den björn som ska finnas i våra trakter. Nej, ibland har man faktiskt tur i oturen, det måste faktiskt medges.



Nu hoppas jag på att killarna på verkstan (inte på bilden ovan) ska fixa min lilla älskade Snyggis. Det är en etanolbil och ska man tro verkstadskillarna så kan det vara orsaken. Tydligen har det varit stora problem med just etanolbil. Jag fick höra att man inte bör köra på etanol på vintern, trots att det sägs att man kan göra det eftersom det blandas mer bensin i etanolen då. Jag brukar i och för sig vara försiktig med etanolen på vintern men det är ju inte vintern just nu, i alla fall inte ännu men det lär väl bli vilken dag som helst. Sommarhalvåret brukar jag vilja köra på etanol dels för att det blir billigare men också för att värna om miljön när man faktiskt kan. Men skulle problemet vara etanolrelaterat är jag inte säker på att jag vill fortsätta köra på etanol. Då får det nog bli bensin, men det är väl bäst att vänta och se antar jag.

Jag är säker på att verkstad kommer att hitta felet på bilen. Men jag oroar mig till vilket pris. Vad kommer detta att kosta en stackars fattig jäkel? Jag hoppas verkligen att det inte är något stort fel. Kan det inte vara ett litet ynka billigt filter som skapade problemen? Och gör så att problemet hittas så fort som möjligt. Jag vill verkligen inte lägga allt jag äger och har på min stackars bil. Så gammal är den ju faktiskt inte heller så att det ska behöva bli så mycket fel på den. Snälla, snälla, gör så det är något enkelt och billigt fel på bilen!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0