Gratis är gott

I dessa gråa hösttider är det skönt att kunna drömma sig bort. Jag tänker tillbaka på den sommar som varit och minns alla trevliga semesterminnen. Just nu är jag tillbaka till London! Tänk, bara tänk, att åka ner till Arlanda och ta första bästa flyg till det förenade kungariket. Tänk att få shoppa loss i London. Tänk att få förnya garderoben med Londonfynd. Tänk att få uppleva storstadsatmosfären. Tänk, ja bara tänk. Men i brist på tid och pengar kan jag ju alltid minnas de där härliga dagarna som min kompis och jag hade i London.

Just nu är jag tillbaka på Covent Garden i London en fredag i slutet av juni. Covent Garden sjuder av liv denna dag. Det är stort födelsedagsfirande. Covent Garden fyller 180 år. Turister och skolklasser sicksackar fram mellan gycklare och matstånd. Och över hela stället ligger en härliga doft av mumsig mat. Mat som grillas, steks eller kokas i de många matstånden. Och som gräddan på moset så bjuds det på tårta. Och vem tror ni köar för tårta om inte vi två svenska turister. Mmm, tårta är gott. Och gratis tårta är ännu godare.




Covent Garden fyller 180 år och det bjuds på tårta. Köerna ringlar långt runt tårtan men tårtan är stor och tycks räcka åt de flesta. Givetvis hugger vi in på tårta, mumsigt.




Bit efter bit skärs upp från den gigantiska tårtan. Hur länge den räckte vet jag inte. När vi lämnade Covent Garden syndes det knappt att någon ätit från tårtan.




Vi trodde att det var en princesstårta men där blev vi lurade. Det var något slags sockrigt lager som var rosafärgat högst upp. Undrar om det finns princesstårta i England? Men det var i alla fall en jättegod tårta och det blev en härlig efterätt för oss.




Över hela Covent Garden doftade det underbart från alla matståndet och vi kände att hungerna kom krypande. Vi köpte lunch på det som såg som det allra smaskigaste. Men, tyvärr lurade våra näsor oss. Det må ha luktat gott men det var så där. Såsen var jättegod men kötten var allt för segt och svårtuggat, usch! Tur att vi kunde trösta oss med gratistårta efteråt.




Vagnen såg läcker ut men vi provade inte Candy Floss. Någon som vet vad det är? Det måste väl nästan vara sockervadd? Defintivt ingen favorit för mig, usch kladdigt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0