En vårpromenad

I dag var Troy och jag ute och promenerade i drygt två och en halv timme. Det var ingen marschfart och då och då satt vi oss ner och bara njöt av naturen. Helt enkelt en underbar eftermiddag, och då tror jag nog Troy skriver under på om han bara kunde skriva :)

Vi begav oss ut laddade med ipod och min nya Nikon coolpix kamera i fickan.


På vägen ner för statsbacken var jag bara tvungen att knäppa ett kort på GA kyrkan. Jag har nog inte särskilt många kort på den så det kunde ju vara kul. Det är ju trots allt den kyrka jag växte upp med i form av barn- och ungdomskörer, kyrkis, julkrubba, ni vet kanske eller inte. Vem vet :)


Efter att ha blivit "förföljda" av en stor farlig hund, yorkshire terrier, ett tag så vek Troy och jag av från huvudstigen för att slippa ett uppträdande av Troy i form av aggressivt skällande och hittade då denna fantastiska mur. Den tycks följa längs efter Norra Berget. Otroligt vacker iaf. Den hade passat på förra veckans fototriss när temat var sten :)


Så mycket annan vårväxtlighet än vitsippor och björkar som skimrar i grönt var det knappast. Men just nu i denna arla vårstund så duger vitsippan bara bra. Den är vacker där den nästan som snö brer ut sig över marken.


Efter att kommit till ett vägskäl och insett att den ena vägen ledde rakt in i Håkanstå, ett villaområde, bestämde jag mig för att fortsätta i den lugna härliga skogen.  Skogen innebär betydligt mycket mindre skall från min käre lille hundvän. Jag valde alltså vägen på bilden. Vad jag inte visste var att vägen bakom kröken började stiga uppåt med en enormt kraftig lutning. Pust och stön säger jag bara, konditionen är inte vad den borde vara. Men tjurig som jag kan bli ibland bet jag hop och tvingande mig uppåt mot toppen av berget med svetten lackande i pannan. Ser ni bilden framför er, jag flåsande och flämtande med hund som med lätta steg trippade framåt.


Det blev knappast mindre brantare och snart möttes jag av en lång trätrappa som jag gissar kommunen satt upp för att göra det lite lättare att gå. Troy var inte så där jättepigg att gå i trappan men ibland får faktiskt matte som hon vill. Ibland kan hon faktiskt få känna sig som en god ledare över sin lilla flock :)


Ser ni bord och bänk halvägs upp i trappan? Där tog Troy och jag en välförtjänst rast medan vi hämtade andan. Stillheten som rådde var, mm... underbar. Det finns inga andra ord att beskriva känslan.


Uppe på Norra Berget stötte jag på denna grillplats i ett område som jag tror kallas Bure. Platsen fick mig att tänka på öråden på Robinsson. Ganska mysigt ställe för lite korvgrillning skulle jag tro. Men det var alldeles grill- och korvfritt där idag.

Här tog batterierna i kameran slut så fast jag såg en massa saker jag velat fotografera så blev inte så. Försökte fotografera lite med mobilen men det blir inte bra. Jag måste faktiskt säga att jag inte är helnöjd med min Nikon Coollpix S560. Jag kan inte ta de bilder som jag vill och är van att ta och jag tycker att bilderna blir bleka. Jag är van med starkare kontraster. Kanske finns det någon inställning man kan göra på kameran eller så är det helt enkelt så här stor skillnad mellan en kompaktkamera och en systemkamera. Det är synd att det är lite klumpigt att bära med sig systemkameran men jag tror att jag trots allt ska göra det nästa gång och se om jag blir mer nöjd med bilderna då.

På tal om systemkameran så har jag länge funderat på att skaffa ett nytt objektiv till denna. Jag kan bara inte bestämma mig för vilken typ av objektiv jag vill ha. Idag har jag ett 18-55 mm som medföljde kameran men jag skulle vilja testa något annat. Men objektiv är ju så dyra också. Men det är väl ingen panik att införskaffa ett antar jag. Med tanke på hur osäker jag är så är väl bra att fundera lite till innan jag bestämmer mig. Men om någon har ett tips så hör gärna av er :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0