Att distrahera en hund

Vad tro ni, kan man distrahera en hund från att låta bli att skälla på alla levande varelser han ser? För just nu är det problemet med Troy när jag är ute och går med honom. Han är en liten räddhare och tidigare har han "bara" morrat när vi mött någon, människa eller hund. Men, nu har han förstås börjat skälla också. Och jag försöker förstås få honom att låta bli men jag misstänker att jag inte har hittat det rätta tonläget i min röst för jag kan inte påstå att han bryr sig så där särskilt mycket. Men nu funderar jag på att distrahera honom när vi möter någon. Jag testade idag med en pipboll och inte blev det sämre iaf. Problemet var bara att bollen blev stenhård i den låga temperaturen och jag orkade nästan inte trycka ihop den. Men nu har jag införskaffat en lite mjukare pipboll så förhoppningsvis ska det iaf fungera. Hur det går med själva distraheringen återstår väl att se.

Det är ingen som har några bra hunduppfostringstips? Dela gärna med er i så fall.

Kommentarer
Postat av: Sanna

När jag var på valpkurs med min hund var det just det vi fick lära oss att man skulle göra. Distrahera hunden! Man ska själv försöka vara roligare och intressantare än de ni möter!

Lycka till! =)

2009-02-06 @ 16:23:45
URL: http://thesanny.blogg.se/
Postat av: Sanna

Tack så mycket!

2009-02-06 @ 18:47:29
URL: http://thesanny.blogg.se/
Postat av: Partypingla

Här är det inga problem med blyg hund, här ska hälsas på allt och alla :) Mötte en hund idag, stor som en labrador, som gick fram och hälsade på J. Då tog hon ton och skällde ut honom, liten som hon är. De måste få träffas snart :)

2009-02-07 @ 01:40:32
Postat av: Veronica

Absolut! Troy behöver få umgås med andra hundar än Viggo.

2009-02-07 @ 01:56:53
URL: http://veronicasfunderingar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0