Smaskigt smaskande

Äntligen har julefriden infunnit sig. Allt är bakat, shoppat och städat. Granen är klädd och alla tomtar har funnit sina platser. På tv visas Love actually. En helt perfekt kväll, det går inte att säga på annat sätt :) Och som inte det räckte så smaskar jag just i mig det julgodis jag fixade i kväll. Inte allt förstås, utan det smulor som blev när jag skar upp det. Och ni ska veta att det är jättegott. Förutom min klassiker puffat ris i choklad testade jag också något nytt. När jag fyllde år i somras fick jag Leila Lindholms receptbok "A piece of cake" och jag har inte testat något recept tidigare. Förrän i kväll. Eftersom jag är urusel på allt som har med knäckkokning att göra så undviker jag det och testar i stället något nytt. Den här gången blev det Rocky road. Jättesött, måste medges, men så fantastiskt gott. Har ni gjort det tidigare så bara måste ni testa det här. Under förutsättning att ni är lika mycket sötråttor som jag är :)

Här är iaf receptet:

Rocky road
(20 stycken)

- 600 g mörk kvalitetschoklad 70 % (jag snålade och använde vanlig mörk blockchoklad och det blev som sagt gott.)
- 2 påsar dumlekola
- 2 nävar minimarshmallows
- 3 dl salta jordnötter
- 1 dl skalade pistagenötter

1. Smält chokladen på låg värme i vattenbad. Låt svalna något.
2. Blanda samtliga ingredienser med den smälta chokladen.
3. Häll ut blandningen, cirka 3 cm tjock, på en bricka med bakplåtspapper och låt stelna i kylskåp.
4. När kakan har stelnat skär upp den i stänger.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0