Socialdemokratisk oundviklig reklam :(

Socialdemokratiskt politisk propaganda. Varför? I hela värden? Har jag fått sådan? Ja, det var min fråga när jag öppnade ytterdörren och såg dagens skörd av post som låg utbrett nedanförr dörrens brevinkast. Bland räkningar och lönebesked (lön i morgon, jippi!!!) upptäckte jag denna propaganda i form av en tidning, Sundsvall aktuellt i politiken, socialdemokraternas nyhetstidning. Tydligen är detta en gruppförsändelse som går ut till alla hushåll i Sundsvall. Så vad klagar jag då för? Alla får den ju, varför skulle jag vara något undantag? Men vad jag undrar över, vad är det egentligen som skiljer denna tidning från all annan reklam som man vanligtvis drabbas av i tid och otid? Vad jag förstår så måste ju trots allt tidningens syfte vara att tala om hur otroligt exemplariska socialdemokraterna tycker sig vara? Tidskriften, eller reklamen eller propagandan eller vad man nu väljer att kalla den för, verkar ju försöka att övertyga oss läsare om hur mycket bra socialdemokraterna har gjort för Sundsvall i sin roll som politisk styrande över staden.  Och givetvis hur otroligt dåligt arbete alliansen gjort i sina försök att styra vårt konungarike och förstås hur mycket bättre en ny socialdemokratisk regering om två år kommer att bli. Och vad är det egentligen om inte helt vanlig simpel reklam? Den vanliga reklamen är precis likadan och försöker övertyga oss om att just den produkt som det görs reklam för är den allra bästa och hur mycket bättre den är än någon konkurrerande produkt. Alltså, i mina ögon är det bara två sidor av samma mynt. Reklam som reklam!

Vart vill jag då komma med mina funderingar, eller klagomål för den som vill? Jo, så här är det. Jag avskyr den reklam man får dagligen i brevinkastet. Jag tycker det är slöseri med resurser och jag blir bara irriterad över all denna mängd av papper som går raka vägen till pappersinsamlingen. Vill jag veta något om en viss produkt så söker jag själv information via annonser i dagstidningen eller oftast på nätet. Det är mitt val. Och detta val förmedlar jag vidare genom en lapp på ytterdörren som vänligen men mycket bestämt undanber alla form av reklam. Visst, det dimper fortfarande ner ett och annat reklamblad i brevinkastet men det är direktreklam med mitt namn och min adress angiven vilket gör den svår att undvika. Däremot har min lilla lapp varit mycket verksam mot all annan reklam. Den som delar ut reklamen har respekterat min önskan och slutat fylla min lägenhet med all denna onödiga reklam. Och tacksam för det är förstås ingen mindre än jag. Men denna socialdemokratiska politiska propaganda kan jag tydligen inte komma undan och det där min irriation har uppstått i detta läge. Varför ska jag påtvingas denna reklam när jag har så tydligt undanbett mig just reklam och som i de kommersiella fallen faktiskt accepteras? Varför kan jag inte slippa politisk reklam? Varför? Det är min fråga. Och detta är för mig en intressant fråga oavsett vilken politisk inriktning man har valt i livet. Snälla politiker, vänligen acceptera mitt val. Låt mig själv fatta beslutet om jag vill ta emot reklam eller inte.

Kommentarer
Postat av: Mumari

Var med i en annorlunda fotoutmaning: FreakyFridayFoto!

www.mumari.se/2008/october/freakyfridayfoto-tema-sjuk.aspx



Välkommen :o)

2008-10-24 @ 08:37:10
URL: http://mumari.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0