It's Friday!!!!!!!!!!!!!

Fredag kväll och jag är vaken!? Konstigt, jag förutspådde ju igår kväll att jag skulle ligga utslagen i soffan i tidigt skede efter en allt för kämpig dag på jobbet. Och visst var det kämpigt, men jag känner mig alldeles pigg, eller så är det helt enkelt så att jag inte lyckats varva ner än och är uppe i varv, men jag känner mig faktiskt så där behagligt avslappnad som man bara kan göra en fredagskväll efter fem hela dagar i ekorrhjulet.

Men vilken stressig dag jag har haft på jobbet. Tur att inte alla dagar är lika tuffa för då skulle man inte palla. Men en och annan dag emellanåt överlever man faktiskt och man känner sig så otroligt nöjd när man lyckats med det man kämpat för under dagens stressiga och svettiga tillvaro. Att klara deadline och veta att man lyckats är en underbar känsla som man kan leva ett bra tag på . Men visst lämnar dagens tempo sina spår efteråt och det gäller att få ner nivån på stresshormonerna. Köra bil fungerar för det mesta i alla situationer för mig och så även idag så jag tog en extra liten sväng på vägen hem. Kände inget behov av att sjunga som jag vanligtvis pysslar med i bilen och tystnaden var jobbig men ville inte riktigt lyssna på mina vanliga favoriter. Så vad gjorde jag? Slog på P4 (vilken jag ytterst sällan lyssnar på) och råkade fastna för ett finskspråkigt program, tydligen någon typ av grattisprogram där man önskade låtar (det pratades lite svenska också så jag kunde räkna ut handlingen). Jag kan inte ett enda litet ord finska (ok, jag kan räkna tre iaf) men av någon konstig anledning så uppskattade jag att höra det finska språket talas och jag kände att stressen sakta men säkert lämnade min kropp och medvetande. Kanske kunde hjärnan helt koppla av när den förstod att den faktiskt inte behövde anstränga sig, varken hjärnan eller jag (hjärnan och jag borde nog vara en och samma, eller hur?) förstod ett enda litet ord. Till och med musiken som spelades, någon typ av sliskig finsk dansbandsmusik, var som sammet mot mitt stressiga sinne. Helt otroligt vad jag kände mig avslappnad väl hemma från bilturen, och då hade jag också lyckats ta mig in och shoppa lite fredagsgott på Konsum. Förresten, det lustig med finsk musik, den tycks alltid vara så vemodig, t o m när det är uppenbara upptempolåtar. Har någon annan tänkt på det? Men hursomhelst, radioprogram på finska är uppenbarligen ett toppensätt att stressa ner :). Och nästa gång ska jag våga testa något annat för mig främmande språk för att se om det kan tänkas att ha samma effekt :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0