Is there life on Mars?

...skulle man kanske kunna fråga sig här och nu. Men, den här gånger ska vi så mycket längre bort än just Mars och frågan för tillfället gäller inte om världsrymden är befolkat förutom oss människor. Egentligen är jag inte så där jättefascinerad av rymden och det inte ofta jag överhuvudtaget funderar över vad som finns där ute. Det enda rymdtemat som vanligtvis intressar mig är alla de science fiction filmer och serier man har sett genom åren (favorit över alla är V, kanske för att jag var barn när serien gick första gången och det var så där spännande otäckt).

Men denna gång blir det ingen science fiction utan bara science. Enligt Aftonbladet har forskare för första gången med hjälp av två stora teleskop placerade på Hawaii lyckats visualisera en grupp med planeter i ett annat solsystem än vårat. Det är tre stor planeter, 5-13 gånger större än vårt solsystems största planet, Jupiter, som kretsar runt en stjärna. Denna stjärna ligger 128 ljusår från jorden, är fortfarande en "ung" stjärna som lyser så mycket starkare än vår älskade sol. Det tre planeterna är bara barnungar jämfört med jorden, 60 miljoner år jämfört med jordens fyra miljarder. Hmm, man kan rabbla alla dessa fakta, ljusår, ålder, storlek, you name it, men man kan liksom inte greppa det. Iaf inte jag. Jag kan inte relatera det till något. Det är bara något som finns där ut och som man inte riktigt kan förstå, det är så onåbart. Fast lite fascinerande är det trots allt. Vad kan egentligen finnas där ute i det andra solsystemet? Borde det inte rimligtvis finnas någon annan livsform där ute? Varför skulle människan och jordens djur av alla de arter vara de enda levande varelser som existerar i den rymd som tycks vara oändlig? För att vara en person som vanligtvis inte funderar så mycket kring sådana frågor så kan jag bara säga att nu startade tankarna. De måste vara den sena timmen, något kan jag inte tänka mig :) Undrar om drömmens värld tar mig ut i rymden i natt?

Hur är det, tror ni på att det finns liv där ute? Ja, så länge det inte rör sig om ödlor vars aptit på gnagdjur och människor tycks omättlig, så vore det kanske intressant om vi en vacker dag får veta hur det ligger till med frågan om vi är ensamma i universum. Kanske vaknar vi en dag när aliens knackar på vår dörr? Vem vet? Det som lever får se :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0