En beige chef

Med tanke på detta lilla inläggs rubrik gissar ni förstås att dagens ämne här på Veronicas blogg ska handla om chefen, antingen Veronicas chef eller chefer i allmänhet. Men... det är definitivt inte dagens, eller ska man säga kvällens, tema. Klagomål eller för den skull, hyllande (det finns ju faktiskt en och annan chef som förtjänar beröm) av chefer lämnar vi helt och hållet till något annat tillfälle. Är inte ens säker på om detta är det rätta forumet för just ett sådant tema. Det kan ju öppna upp för personangrepp vid ett sådant tema och det försöker jag in i det längsta undvika här.  

Temat för kvällen är istället uttalet av just orden beige och chef. Jag har många gånger undrat om beige och chef ska uttalas med e- eller ä-ljud. Jag tycker mig höra båda uttalen nästan lika ofta. Själv använder jag e-uttalet trots att jag är sundsvallsbo med sundsvallskans karaktäristiska breda ä-uttal i de flesta ord innehållande både e och ä. Men dock inte i just beige och chef och jag kan inte låta bli att tycka att ä-uttalet på just dessa ord är rent ut sagt fult. Därmed inte sagt att jag tycker att folk som uttalar orden på detta sätt bör ändra sig. Jag tycker att man ska värna om den dialekt man talar, hur ful den nu än kan tänkas vara, och det ska ni vet, om inte redan visste det, att sundsvallskan kanske inte är den allra vackraste.

Men hur var det nu med uttalet av beige och chef. Här om dagen snurrade jag runt på DN och råkade hamna på Språkfrågan och döm av min förvåning att det var just denna fråga som var aktuell. Äntligen skulle jag få ett svar! Och det svar jag fick var att idag var mitt uttal det vanligaste och det är det som står först i ordböckernas uttalsupplysning. Tack och lov för det, då har jag inte sagt fel under alla dessa år :). Det andra uttalet är sedan den gången orden för första gången kom in i vårt svenska språk och även om de inte når upp till första plats på uttalstoppen så är det tydligen helt ok att använda just det uttalet, hur fult jag än må tycka det låta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0