En vårpromenad i Gävle

Idag har jag haft en riktigt härlig toppendag. Efter en lång och välbehövlig sovmorgon begav jag mig ut i Gävle i sällskap med Troy och med min älskade kamera. En långpromenad var inplanerat om vädret motiverade. Och motiverade kan man verkligen säga att det gjorde. Absolut strålande solsken. Inte minsta lilla varning om en repris av veckans snöoväder. Tack och lov måste man väl säga. Nu kan det väl ändå inte bli mer snö. Fast man ska inte ropa hej..., bor man i Gävle får man tydligen alltid vara beredd på det värsta i snöväg ;)

Hur som helst, så styrde Troy och jag vår kosa mot Boulognerskogen. En liten bit att gå från vårt älskade Brynäs, framför allt om man inte går närmaste vägen som vi gjorde.

Det var otroligt härligt att promenera idag, det måste jag verkligen medge. Och Troy skötte sig för ovanligheten skull rent ut sagt gudomligt, som alltid Troys dagmatte säger de få dagar han sköter sig bra. Visst skällde han på hundar och människor (långt i från alla) men det gick att tysta honom ganska fort utan att han blev så där hysterisk som han blivit de senaste veckorna. Det räckte att säga sitt och stanna för att han skulle hålla tyst. En sak är iaf säker, det här är enda sättet som fungerar på min lilla bråkstake. Att rycka i kopplet, skrika eller göra något annat fungerar helt enkelt inte. Det gäller bara att ta det lugnt och få honom lugn. Piece of cake, helt enkelt ;)

Men när Troy sköter sig så är promenaderna rena rama idyllen. Och sådant gör en matte så oerhört nöjd och glad :)

Väl framme i Boulognerskogen så blev vädret sämre. Solen gick i moln och man kände hur kalla vindarna egentligen var. Och alla fina bilder som jag planerat att ta där blev inte fullt så fina. Det vackra ljuset saknades tyvärr. Så fort jag vände kosan och lämnade Boulognern tittade solen förstås fram igen. Är det inte konstigt hur det kan bli, så säg.

Men bilder blev det iaf. Vad annars när man släpat runt på kameran i två hela timmar :)


Brynäs. Promenaden startade i mitt älskade Brynäs. Kyrkan i Brynäs, Staffanskyrkan, blev första stoppet, bara några hundra meter från min lägenhet.



Sentimental. Fast jag bara bott tre månader i Gävle blir jag lite sentimental. Här på Solängsskolan gjorde jag mitt första reporterjobb ute i verkligheten.



Konserthus. Gävles stolthet, det blåa konserthuset. Jag har ännu inte haft chansen att besöka det.




Snöriket. I Gävle tycks det gärna snöa. Häromdagen vaknade vi med runt decimetern nyfallen blötsnö. Och eländet fortsätte hela dagen. Som tur var så smälte det ganska fort.




Vårvatten. Vatten strömmar i Gavleån.





Konst i Boulognern. Statyer med änglar bryder Boulognerskogen i Gävle.



Hemmastadion. På Strömvallen spelar Giffarna sina hemmamatcherna. Men det är inte rätt Giffar. Det är inte Sundsvallgiff utan Gävlegiff. Men till skillnad från förlorarna uppe i Sundsvall så spelar detta iaf i allsvenskan. Så, GO GIFFARNA!



Vårblommor. Blott är skönt, eller... det var väl grönt är skönt??? Strunt samma, vårblommorna är vackra och efterlängtade.



Stad med anor. Bredvid kyrkan i stan, Heliga trefaldighetskyrkan, hittar man dessa gamla och vackra trähus.



Mera vår. Ingen blomma lyser väl upp vägkanten som hästhoven eller tussilagon. Vårens egna lilla solstråle.




Tigers svärmor. På Gävle slott huserar Gävleborgs läns landshövding, Barbro Holmberg som är Elin Nordegrens mamma och Tiger Woods svärmor (än så länge iaf).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0