Intensiv kunskapshelg

I helgen har jag haft föreläsningar varje dag. Som om inte min journalistutbildning skulle vara nog så har jag också hoppat på en extra kurs. Jag läser på distans Grafisk design med inriktning Tidningsdesign (15 hp). Verkligen ett jätteintressant ämne men jag kan väl inte påstå att jag kände mig så där särskilt inspirerad inför helgen. Det hade verkligen varit skönt att vara ledig i stället och det hade förstås inte skadat om jag hade haft möjlighet att plugga inför tentan i journalistik. Men, men ... det är bara att bita ihop om man vill lära sig något. Typografi, kreativ process och Indesign är några av de ämnen som stod på helgens schema. Jag är jättenöjd med alla föreläsningar med ett stort undantag, Indesign. Jag är helt novis på Indesign och vad jag har förstått skulle inte det vara något problem eftersom det inte krävdes några förkunskaper i det programmet. Tänk vad man kan ha fel.

Idag skulle vi alltså lära oss Indesign och jag hade förstås valt nybörjargruppen. Jag var nog i stort sett den enda som aldrig hade sett programmet. Men jag gillar att lära mig nya program så jag hade väl inte väntat mig några problem. Efter en snabb genomgång av läraren fick vi så pröva själva. Spännande, tyckte jag. Efter tag kan man säga att jag totalt, faktiskt, körde fast. Jag försökte verkligen in i det längsta själv komma vidare för jag är egentligen inte någon som tycker om att be om hjälp (lite dumt kanske men sådan är jag). Till sist fick jag inse mina begränsningar och försökte be om hjälp. Efter ett antal nonchaleringar av läraren när hon ständigt tycktes hitta andra att hjälpa om och om igen så var hon väl till sist tvungen att närma sig. Jag log och sa att jag var något av en novis och behövde lite hjälp. Responsen var ett alldeles uttryckslöst ansikte. Det kändes nästan som att få ett slag i ansikten. Nåja, hon svarade på frågan men någon möjlighet till följdfråga fanns det inte för då blev det plötsligt jättebråttom att ha en ny genomgång. Detta upprepas sedan vid ytterligare ett tillfälle. Det kändes som hon tyckte att jag var fullständigt värdelös och gjorde inget annat än att ställa frågor. Att alla andra tycktes ställa betydligt fler frågor än mig räknades tydligen inte. Jag är uppenbarligen inte "teacher's pet" i detta fall :). Och denna lärare är härmed inte någon av mina favoriter, för att uttrycka det milt. Till sist insåg jag att jag lika bra kunde gå därifrån och försöka lära mig detta på helt egen hand. Och så får det bli. Så nu ska jag försöka införskaffa Indesign. Tydligen finns det möjlighet till studentrabatt på programmet och tur är väl det för annars hade jag varit tvungen att hosta upp någonstans i storleksordningen 12000 kr. Och då hade jag nog fått hålla till godo att sitta på skolan och jobba.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0