En anka i media

- Det finns inte en svensk tjej som inte skulle vilja byta med mig för en dag, säger Anna Anka till Aftonbladet. Kanske har hon rätt. Men varför denna mediehysteri?

Jag måste erkänna att jag har inte sett något avsnitt av TV3:s dokusåpa Hollywoodfruar så jag ska väl kanske inte uttala mig. Däremot följer jag i tidningar om allt som sägs om denna Anna Anka. Det är en sak som jag funderar över; hur i hela vida världen har denna människa kunnat få så mycket exponering i media? Det går inte att läsa Aftonbladet och Expressen utan att mötas av dessa Anka-rubriker. Och detta har pågått i veckor. Givetvis hakar tv på trenden och både Skavlan och Aschberg måste naturligtvis också intevjua fru Anka.

Ja, hon är kontroversiell i sina uttalanden. Det kan verkligen inte förnekas. Jag ska själv erkänna att jag inte imponeras av hennes åsikter. Jag tycker att de till största delen är helt idiotiska. Men yttrandefrihet råder och givetvis måste den också gälla sådana som Anna Anka. Det är inte där mina egentliga funderingar ligger. Istället undrar jag varför medievärlden väljer att slå så stort på denna person. Naturligtvis förstår jag varför. Det finns ett enkelt svar. Pengar. Uppenbarligen säljer Anna Anka. Men det är tidningarna som gör henne stor. Denna ständiga exponering gör henne till en riktig "snackis". Överallt kan man läsa om henne.

Jag skulle önska att medievärlden skulle göra samma exponering på någon med, i mina ögon, mer vettiga åsikter. Uttalanden och åsikter som faktiskt kan ha en verklig betydelse i den värld vi lever. Hur intressant man än finner Anna och Paul Ankas sexliv så har det trots allt ingen verklig betydelse. Ingen världsfred nås, fattigdom bekämpas inte och åtgärder mot arbetslöshet fås inte av sådana uttalanden. Tänk vad medieexponering skulle kunna betyda om rätt person fick stå i rampljuset. En fascinerande tanke faktiskt. Tyvärr lär väl detta inte hända så länge som TV3 och kvällspressen sätter agendan. En sak är då säker, TV3 lär nog "casha in" för varje artikel som skrivs.

Kommentarer
Postat av: karro

jo, sant i det du säger, men tyvärr så intresserar ej världsfred, fattigdom osv lika mycket som Anna ankas sexliv för våra kära svenssons medborgare ;) Det värsta är att jag stör mig på henne så mycket att jag börjar gilla henne.

2009-10-02 @ 01:02:57
URL: http://creativestudio.blogg.se/
Postat av: Vanessa

Jag hoppas att du fortsätter med att skriva nya inlägg till din blogg - den har verkligen potential :D!

2011-07-13 @ 05:48:36
URL: http://djurförsäkring.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0