På tur i Jämtland

Idag har vi varit på en sightseeing-tur i Jämtland. Jämtland är verkligen ett vackert landskap. Det blev tre stopp på vår lilla tripp.










Det första stoppet blev vid den thailändska paviljongen som är en minnebyggnad till den siamesiske kungen Chulalongkorn. Eftersom vi hade hundarna med oss blev det inget besök inuti paviljongen utan vi fick hålla oss utanför staketet. Paviljongen är verkligen jättefin och det är en ganska konstig känsla att mötas av en thailändsk paviljong mitt i de jämtländska skogarna. Har ni vägarna förbi tycker jag definitivt ni ska göra ett besök här. Mer information kan ni hitta här.











Stopp nummer två blev några km bort vid Döda Fallet. Döda fallet torrlades i slutet av 1700-talet av Vildhussen. Vill ni veta mer om Vildhussen och Döda Fallet kan ni läsa mer här. Det är en mäktig syn att se den torrlagda forsbädden. Vart än man ser är det fullt av stenbumlingar. Det finns möjlighet att gå genom Döda fallet på de långa utlagda träramperna. Har ni aldrig varit till Döda Fallet tycker jag att ni omgående ska hoppa in i bilen och bege till Ragunda kommun. Jag lovar en naturskön upplevelse.





Sista anhalten innan avfärd från Jämtland tillbaka till Ångermanland blev på den gamla prästgården i Borgvattnet där det sägs spöka. Vill du veta mer om prästgårdens spökerier så kolla här. För den modiga finns det möjlighet att övernatta i prästgården och själv undersöka huruvida det spökar eller inte. Själv är jag alltför mörkrädd för att ens våga mig in ;)

Kommentarer
Postat av: color

Kunde väl nästan ana det för det är väldigt vackert hos dig, viksjö järfälla är inte lika mycket natur :) Kram

2009-07-13 @ 10:00:04
URL: http://colorismyobsession.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0