Tänk att jag hade rätt

Jag har alltid varit ganska negativt inställd till att arbeta i öppet kontorslandskap. Jag tror det kan vara svårt att koncentrera sig på sin arbetsuppgift när man sitter i ett stort rum med många människor. Människor som pratar i telefon, pratar med varandra, som rör på sig och väsnas på alla möjliga sätt. För att inte nämna hur jobbigt det kan kännas när man själv pratar i telefon och någon annan lyssnar. Jag måste väl erkänna att jag kanske inte har den allra största erfarenheten av kontorslandskap. Den enda erfarenheten jag har är från mitt första jobb. Där satt vi fem stycken i ett rum. Och visst, mina kollegor var jättetrevliga. Problemet var bara att min bordsgranne var pratsam, och då menar jag verkligen pratsam.  Han ville prata i ett. Och när jag försökte arbeta koncentrerat kunde jag känna hans blickar på mig och så fort jag lyfte blicken så var han igång igen. Så mina erfarenheter, även om de är få, är tyvärr inte de bästa.

Nu läste jag på Aftonbladet att det här med öppna kontorslandskap har visat sig inte vara så bra och effektivt som man kanske trott. Forskare i Australien har visat på att i 90% av de studerade fallen så fanns det ogynnsamma effekter för hälsan. Stress, konflikter, högt blodtryck och hög personalomsättning var resultatet av de öppna kontorslandskapen. De anställda kände att de förlorade privatlivet, tappade identiteten, blev mindre produktiva, överstimulerades och förlorade sin arbetstillfredsställelse och för att inte glömma, blev osäkra. Ytterligare en negativ effekt var att folk ofta blev sjuka eftersom bakterier och virus sprids så mycket lättare i ett öppet landskap. Forskarna menar att företagen måste se förbi de kostnadsbesparingar man kan göra med öppna kontorslandskap och se till att de anställdas sociala och psykologiska behov uppfylls.

Ja, vad kan man säga? Det är väl egentligen inget sensationellt forskningsfynd. Jag är ganska säker på att flertalet av de med erfarenhet från öppna kontorslandskap håller med forskarna och har länge vetat att just så här är fallet. Det skulle förstås vara intressant att höra om någon trots allt har positiva erfarenheter från öppna kontorslandskap. Kanske finns de dem som upplever denna arbetsmiljö som den enda ultimata. Vem vet egentligen?

Kommentarer
Postat av: Sofia

hej veronica,



ville bara saga att jag tittar in ibland! vad fin den nya designen blev :-)



Sofia

2009-01-15 @ 13:12:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0