Läsa bör man...

I morgon börjar bokrean. Förut var det en av årets bästa dagar när bokrean drog igång. Jag köpte massor med böcker. Jag gick runt på alla bokhandlar i stan och kom ut med en påse full med böcker från varje ställe. Det var helt enkelt en underbar dag. Men de senaste åren, kanske så mycket som fem år, har samma känsla inte infunnit sig. Visst har jag köpt böcker på de senaste årens bokrea men inte i samma mängd och utan den där speciella känsla av bara bokkärlek (finns det något sådant?). Jag vet inte riktigt varför samma känsla inte har infunnit sig. Jag är ju egentligen lika galen i böcker nu som tidigare, böcker är livet. Men det är bara något som saknas. Kan det vara så att det är sämre böcker som reas? Kanske, möjligtvis. Nu tycks alla böcker vara speciellt upptryckta för just detta fenomen och det är samma böcker oavsett vilken affär man hamnar i. Men jag tror också att det beror på att jag köper ganska mycket böcker under övriga delar av året. Jag tillhör den skara som faktiskt är mest förtjust i pocketböcker. Man kan ständigt bära med sig en pocketbok i handväskan för att ta tillvara eventuell extra tid som kan tänkas erbjudas och man kan köpa dem i stort sett överallt. Just det att jag köper mycket böcker gör ju att många av de böcker som reas ut har jag redan läst och äger i pocketform. Alltså mindre fynd att göra på rean.

Säkerligen kommer jag dock att svänga förbi bokrean någon dag. Antagligen inte i morgon men kanske på onsdag. Och lika säkert kommer jag också att komma hem med en påse böcker även om det inte är i den mängd som tidigare. Men någon läsning av reafynden lär det väl inte bli. Det är nog bäst att jag nu för tiden koncentrerar mig på studielitteraturen. Andra böcker får vänta till sommaren, kanske :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0