Mumsig mintchokladkladdkaka

I går bjöd jag på en mintchokladkaka. Det var första gången jag överhuvud taget gjorde en sådan så det var spännande att se resultatet. Jag tyckte den var jättegod. Helt klart kommer jag att göra den många gånger igen. Kakan kommer nog att bli en av mina (få) klassiker :)

Jag lovade iaf att dela med mig av receptet, så håll i er nu, här kommer det :)

Mintchokladkladdkaka

- 100 g smör eller margarin
- 100 g After Eight (12 st rutor)
- 2 ägg
- 2 dl strösocker
- 2 ½ dl vetemjöl
- 3 msk kakao
- 1 ½ tsk bakpulver

Glasyr:
- 150 g After Eight (18 st rutor)

Smörj och bröa en form (eller använd en teflonform) med löstagbar kant.

Smält smöret i en kastrull på svag värme. Ta bort kastrullen från värmen innan smöret är helt smält och rör om så att det sista smälter. Lägg därefter i mintchokladrutorna (After Eight) och låt dessa smälta. Rör om till en jämn smet.

Vispa ägg och socker pösigt, gärna med elvisp. Tillsätt smör- och chokladblandningen. Rör om eller kör på lägsta hastigheten med elvispen.

Blanda mjöl, kakao och bakpulver. Rör ner blandningen i chokladsmeten. Använd sked eller elvisp på lägsta-till- medel hastighet.

Häll smeten i formen och grädda sedan i 18 miunter i 175 grader i mitten av ugnen.

Ta ut kakan och täck den med mintchokladrutorna till glasyren. Grädda ytterligare 3-5 minuter så att mintchokladrutorna smälter. Ta ut den ur ugnen och bred sedan ut den smälta mintchokladen så att den täcker hela kakan. Låt sedan kakan svalna och glasyren stelna och först därefter kan man ta bort den löstagbara kanten.
Servera gärna med grädde eller vaniljglass. Mmm, jättegott :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0