Favorit stäms

Läste nyss på Aftonbladet att Jon Bon Jovi har blivit stämd för plagiat. Och som ni kanske vet så är jag barnsligt förtjust i Bon Jovi, toppenmusik i mina öron (och nej, ni behöver inte såga mig för att jag gillar Bon Jovi, jag har blivit sågat tillräckligt pga det och bryr mig helt enket inte). Hur som helst, mr Bon Jovi himself har alltså blivit stämd för plagiat och det är inte en liten summa som han stäms för. Musikern Samuel Bartley Steele vill ha 720 000 kronor för varje såld cd och tydligen rör det sig om fyra miljoner sålda exemplar vilket skulle innebära en fantasisumma på hela 2 900 miljardar kronor. Stackars Bon Jovi, det bäst att fansen startar en insamling för att rädda honom och bandet från ruinens brant. Eller kanske inte. Inte ens i ett sådant stämningsbenäget land som USA kan jag väl tro att detta skulle vara möjligt. Jag hoppas faktiskt inte att det är, inte bara för att det är just Bon Jovi utan för att det faktiskt är en helt sjuk stämning med just fantasibelopp. Så vad är då orsaken till stämingen? Jo, Bon Jovis låt "I loves this town" ska tydligen vara en kopia på Steeles låt "(Man I really) loves this team". Själv har jag ingen aning hur det förhåller sig med dessa låter men jag undrar förstås varför någon som skrivit så otroligt bra låtar helt plötsligt skulle plagiera denna. Kan det bara vara så att denna Steele såg en chans att göra stora pengar? Som sagt, jag vet inte, men jag vet iaf en sak. Det är helt sjukt att stämma någon på 2 900 miljarder kronor. Och självklart håller jag tummarna för Bon Jovi, hade någon väntat något annat :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0