Dags att checka läget

Tänkte att jag även idag skulle kolla läget i vår omvärld. Har något intressant hänt? Eller finns det något jag retar mig på? Låt oss ta en liten titt.

En av dagens största sportnyheter i Aftonbladet är förstås den att det verkar som om systrarna Kallurs åkomma även drabbat Carolina Klüft. Så nu är de alltså tre av våra stjärnor som drabbats av stressfraktur i skenbenet (svårt att stava fraktur, vill bara bli faktura, det syns väl vilket jobb jag har?). Men vad är egentligen en stressfraktur? Är det någon som vet? Fraktur för mig är ett benbrott, men vad är då stressfraktur? Har man stressat och på så sätt åstadkommit ett benbrott? Är det fler än jag som funderar över det? Man har ju hört det nämnas så många gånger i samband med systrarna Kallur men jag tror aldrig att jag har fått en förklaring på vad det innebär. Nu har jag googlat och hamnade på fass.se där jag fick lära mig att det rör sig om ett benbrott i fotskelettet och att det är en" återkommande överbelastning hos framför allt långdistanslöpare och marscherande militärer". Så nu vet ni det om ni tidigare var lika frågande som jag var. 

Aftonbladet idag får vi lära oss att utbrändhet är ett nutidsfenomen som även kan drabba monster. Mr Lordi, eller Tomi Putaansuu som är hans riktiga identitet bakom monstermasken, drabbades av depression och utbrändhet efter den succé som följde för bandet i kölvattnet av vinsten i Eurovision Song Contest. Läkarna ordinerade antidepressiva mediciner men Tomi tackade nej och drog sig tillbaka till hemtrakten i Rovaniemi och efter ett halvårs paus kände han sig till sist återställd och anser att denna period i hans liv har påverkat hans låtskrivande på ett positivt sett. Vad kan man säga om det här då? Jo, det är bara att inse att utmattningsdepression kan drabba vem som helst och det är absolut inget att skämmas för om man behöver en paus i livet för att återhämta den mentala styrkan. Och kanske utbrändheten trots allt kan föra med sig möjligheter man aldrig väntat sig. Kanske får man tillfälle att ändra den livsbana man valt.

Ytterligare en nyhet det skrivits mycket om i tidningarna i dag är konkursen av det danska flygbolaget Sterling. Det måste vara tufft för alla de med Sterling-biljetter runt om i Europa som nu får svårigheter att ta sig hem från de resmål de befinner sig i. Känslan av vara strandsatt och kanske övergiven måste vara jobbig. Det är ganska lätt för alla oss som själva har rest en och annan gång att förstå hur de känner sig. När dagen för hemfärden infinner sig vill man inget annat än bara komma hem och ofta är reskassan vid det laget ganska ansträngd vilket försvårar möjligheten att köpa ny biljett med annat bolag hem. Inte är det särskilt mycket roligare för de stackare som står inför vad som kanske är deras drömsemester men som pga av konkursen helt går om intet och alla pengar man satsat på resan har bara gått upp i rök. Men man får inte glömma den grupp som trots allt drabbas allra mest. De anställda som nu förlorar sina jobb. På DN kan man läsa om de 1100 anställda som nu står utan jobb och som till på köpet inte får ut den lön som skulle ha utbetalats idag. För dessa är detta en verklig katastrof.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0