Alldeles ensam...

var jag idag på jobbet. Egentligen var vi alla lediga idag (förutom de som jobbar skift förstås) eftersom det är en klämdag. Men, så tur hade förstås inte jag. Vi siffermänniskor har det inte så lätt alla gånger. Vi har de där ständigt återkommande retliga (iaf när det är klämdag) boksluten som vi måste igenom tolv gånger om året. Och med en deadline på de tre första arbetsdagarna i månaden så kan man säga att det ganska omöjligt att vara ledig en dag som denna. Särskilt som det land där vårt högt aktade huvudkontor är beläget inte är lediga en dag som denna. Och för de som ännu ej lärt känna mig kan jag härmed meddela att "vårt högt aktade huvudkontor" var ett försök till ironi. Man får ju sätta sitt hopp till att träning ger färdighet och att jag så småningom förhoppningsvis kan skippa mina förklaringar till när jag är ironisk.

Låt oss nu lämna mina ironiska funderingar och återgå till ämnet,    
d v s hur jag tillbringade dagen mol allena  (är inte kanske hundra på att det heter så, men strunt samma, ibland måste man chansa lite för få en extra knorr om det nu kan klassas som det förstås, svammel, svammel). Bortsett från våldsamma attacker av "tycka-synd-om-mig-själv-som-måste-jobba-när-alla-andra-är-lediga" så förflöt dagen på i ett ganska raskt tempo och jag kände mig riktigt produktiv. Det blir liksom inte så många tillfällen till distraktion när man är ensam. Det finns ingen att kila in till och skvallra lite med på vägen till skrivaren. Fast jag måste väl trots allt erkänna, alldeles helt fokuserad kan jag inte påstå att jag var under timmarnas alla minuter och sekunder. Ibland behövde jag en dos av Aftonbladets och Expressens inte alla gånger helt seriösa nyheter. Andra stunder försvann jag bara långt bort i någon "icke-ekonomi-relaterad" tanke eller dröm. Jag vill minnas att jag hann med en tur runt jorden mitt emellan ett par bokföringsordrar.

Men det absolut bästa av allt med denna dag i ensamhetens tecken är att det kommer ge resultat i lönekuveret precis i tid till den efterlängtade semestern.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0