Grattis till mig och...

mamma på vår namnsdag idag. Mamma heter Ragnhild i tilltalsnamn och jag som andranamn. Enligt Passagen har Ragnhild denna betydelse:

är ett gammalt nordiskt namn som återfunnits på några runstenar. Det är sammansatt av de två orden regin som betyder styrande eller gudarna och hild som betyder beskydd eller strid. En svensk medeltida drottning bar namnet, Ragnhild av Telje, gemål till Inge den yngre. Namnet kom in i almanackan 1901. Populärast var Ragnhild från förra sekelskiftet till 1940. I dag är det mycket ovanligt bland de yngre. Antalet namnbärare är runt 11 600, av dessa har omkring 4 300 det som tilltalsnamn.

Det är inte många Ragnhild i min ålder som jag träffat på, faktiskt inga. Men när jag var i Norge för en så där tio år sedan träffade jag på en liten flicka på fem år som faktiskt hette Ragnhild. Min gissning är att Ragnhild kanske inte är fullt lika ovanligt i Norge. Vanligt eller ovanligt spelar faktiskt mindre roll, både jag och min mor gillar namnet. Fattas bara annat :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0